top of page
Sök
  • Skribentens bildpaulawe2

Lite om min resa

Det finns en föreställning om att bli äldre att vi blir mer förvirrade, får sämre minne, tappar förmågan till inlärning, blir svaga och mindre funktionella i vardagen. Det kan hända och händer många, speciellt om man drabbas av sjukdomar. Det gör vi ju som äldre men varför?

Många sjukdomar som drabbar oss är livsstilssjukdomar, framvuxna under åratal av fel mat, lite rörelse, trauman som slukar energi, livssituationen som verkar förutbestämt och mycket mer. Det tycks finnas en acceptans att det ska vara så. Jag har mött det ofta i synnerhet på mitt arbete där socialtjänsten gärna ser mig som för gammal för att klara vissa uppgifter. Med vissa uppgifter menar jag hela mitt arbete som går ut på att ta hand om barn och ungdomar. Detta är enerverande. Jag brukar lyfta fram diskrimineringslagen som tydligt uttrycker att man inte får särbehandlar på grund av ålder.

Jag har varit sjuk, bland annat fibromyalgi. Jag har haft ont i lederna och får då och då skov som uttrycker sig i inflammation i vissa leder. Jag har artros i ena knäet. Men jag är frisk och stark i grunden och har både förmågan att tänka, uttrycka mig och lära mig nytt. Alltid nyfiken. Alltid beredd att lära mig nytt och ändra föreställningar. Livrädd att fastna i någonting som är out of date. Mina stora intressen i livet är hälsa, mat, hundar och personlig utveckling.

Jag började träna Cross Fit 5 år sedan. Det var tufft och jag hade ont lite varstans på grund av träningen. Men det var bra för mig. Men eftersom resan till Cross Fit var lång och vi har ett utmärkt gym i byn, började jag där istället. Jag hade ju lärt mig mycket teknik på Cross Fit och eftersom jag har haft diskbråck och mycket ont i ryggen hade jag under åren lärt mig hur jag ska göra rörelserna för att skydda ryggen. Jag läste om äldre och styrketräning, maning, tillskott och tränade regelbundet från 2 till 3 gånger i veckan. Det var styrkelyft jag fastnade på, det vill säga knäböj med vikter, marklyft och bänkpress. Utöver detta givetvis hundpromenader varje dag.

Sedan, förra året i mars, kom bakslaget. Jag fick Covid. Som följd av detta fick jag febertoppar en gång i månaden eller varje gång jag försökte göra någonting tyngre. Så sent som i somras hade jag efterverkningar av Covid. En hel månad gick i spillo och jag orkade ingenting. Det gick så långt så att till och med hundarna fick avstå från promenaderna i en vecka. Därefter fick jag börja om, lite i taget. Först bara 3 kilometers promenader. När jag inte längre blev alldeles slut av dem, ökade jag sträckan tills jag nu kan gå en mil och fortfarande orka göra annat också. Nu går jag varje dag lite olika längder men längtar till gymmet. Där måste jag börja om från början men det är viktigt för både styrkan i hela kroppen och inte minst balansen som är en färskvara.

Även meditation ingår i mina dagliga rutiner men det kommer jag att skriva senare om. Likaså kommer jag att lägga ut länkar till sidor som varit viktiga för mig och böcker jag läst. De är inga rekommendationer utan vad jag läst och använt mig av, du hittar säkert dina egna favoriter beroende på din hälsa och livssituation och intressen. Nu ligger lunch i pipeline för mig.

2 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page