top of page
Sök
  • Skribentens bildpaulawe2

Att bli äldre är inte lika med gammal och sjuk

Jag heter Paula och fyller 70 år om några månader. Det är magiskt. Jag känner både livsglädje och lust, skapar mig nya erfarenheter och kunskaper. Jag har väldigt svårt att föreställa mig att jag faktiskt är så gammal som jag är, det är som om jag vore en teflonpanna, det där med åldern bara rinner av mig och fastnar inte. Det är så spännande att se vad som händer med mig när åren går. Men jag har lovat mig själv att aldrig bli gammal, äldre ja, det kan ju inte undvikas, men gammal i bemärkelsen av sjukdom och hjälplöshet. Vi får väl se om jag kan hålla mitt löfte.


Jag har gjort mycket för min hälsa, gått från att faktiskt vara sjuk till att vara både frisk och stark. Under den resan har jag skaffat mig kunskaper, både allmännyttiga och sådana som varit bra för mig. Jag bestämde mig för att starta denna blogg för att dela med mig av både mina kunskaper och erfarenheter till andra. Varför inte dela det jag har och kanske även få nya erfarenheter och kunskaper under resan.


Jag tänkte skriva om min vardag och vad jag gör för mig. Vi kvinnor, säkert även många män, glömmer gärna bort att ta hand om oss själva. Kroppen behöver sitt för att fungera, själen behöver sitt. Jag tänker ta upp träningens betydelse och hur jag gör det och vilka eventuella motgångar jag har och har haft, det har varit en hel del. Jag tänker berätta om mat och vad den senaste forskningen säger om matens betydelse. Och annat som har med hälsa och välbefinnande att göra. Jag tar gärna emot tips, kritik, både gott och ont, nya kunskaper och tankenötter att knäcka. Jag vill att den här bloggen ska bli öppen och ärlig och ett ställe att växa och utvecklas i. Den är för oss som vill klara oss själva så länge som möjligt och bekämpa krämpor och sjukdomar, stelhet och energilöshet. Jag gör inte anspråk på att veta allt, jag kommer att berätta vad som fungerar för mig, vad jag testar och gör och vad jag tycker om det. Om någon har glädje av det, är det helt underbart. Berätta gärna till mig.

Vad jag gör till vardags? Jag jobbar för Tjust behandlingsfamiljer och har barn boendes hos mig. Jag har 5 finska lapphundar här hemma och en kennel, Sametrollets kennel med uppfödning, väldigt blygsam visserligen men en och annan kull blir det, max 1 om året. Jag går, givetvis med alla dessa hundar hemma, långa promenader varje dag. Jag är väldigt förtjust i att sticka tröjor och vantar, brukar syssla med det på vinterhalvåret. Utöver det läser jag mycket och deltar i webbinarier. Det är oftast fakta kring ämnen jag är intresserad av som träning för äldre och mat, hur vi ska äta och vad måste vi ta hänsyn till på grund av åldern. Jag har också barn och barnbarn och barnbarnsbarn. Väldigt märklig känsla se dem att bli äldre och självgående och ännu märkligare känsla när man tänker att de finns för att jag finns. Mitt arv till eftervärlden, alla dessa fantastiska människor.


Eftersom jag jobbar också kanske jag inte kan skriva varje dag, men målet är en levande blogg med intressanta inslag.


Detta får räcka som presentation. Jag måste göra ett jobb här och lära mig mer om att blogga, ha lite disciplin att ta bilder också och annat som kan vara intressant. . Eftersom jag jobbar också kanske jag inte kan skriva varje dag, men målet är en levande blogg med inspirerande inslag. Ha det gott så länge. Nu ska jag åka en sväng till Värnamo.

3 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Lite om min resa

Det finns en föreställning om att bli äldre att vi blir mer förvirrade, får sämre minne, tappar förmågan till inlärning, blir svaga och...

Comments


bottom of page